Par Maxiton (Maxiton) le dimanche 14 décembre 2003 - 13h41: |
alors on prie sans tahanounim lundi
Par Djlachem (Djlachem) le dimanche 14 décembre 2003 - 12h04: |
Wnes,
Schématisation oui. Manichéisme, non.
schéma [ema] n. m. Représentation simplifiée d’un objet, destinée à expliquer sa structure, à faire comprendre son fonctionnement.
Maintenant, si votre seul kif, sur ce forum, est d'empêcher toute réflexion en croyant, par vos anathèmes, intimider les uns et les autres, vous vous fourrez le doigt dans l'oeil.
Dans mon activité associative, je suis bien placé pour témoigner du désir de réformisme d'une majorité silencieuse de musulmans. Ce sont ceux-là qu'il faut aider. Mais auparavant, un grand travail pédagogique est nécessaire auprès de TOUS les extrémistes, y compris Juifs.
Votre façon de vouloir occulter les réalités est exactement la démarche inverse qu'il faut adopter pour parvenir à ce résultat.
Par Albert (Albert) le dimanche 14 décembre 2003 - 14h22: |
Depuis ce matin, la rumeur, l'annonce de la capture, courrait dans les rues de Bagdad. Des tirs de joie résonnent dans tous les quartiers populaires de la ville. La confirmation de l'arrestation du chef du partie BASS, après 8 mois de recherches ardue ont fini par payer.
Une sorte de soulagement se fait sentir ici dans la capitale.On invective l'ancien bourreau. De toutes parts. Le cauchemar est terminè.
Le Président BOUCHE va faire une déclaration dans les prochaines heures.
A vous les studios.
L'AGENCE BREITOUNA DEVANT SA TELE.
Par Hajkloufette (Hajkloufette) le dimanche 14 décembre 2003 - 14h20: |
LADIES AND GENTELMEN !!!! WE GOT HIM
conference de presse de Paul Brenner
Par Hajkloufette (Hajkloufette) le dimanche 14 décembre 2003 - 14h13: |
Le Pentagone confirme !!! Saddame est bien le prisonnier qui a ete arrete le test ADN est positif !!! l as de pique est dans les choux!!!
Par Albert (Albert) le dimanche 14 décembre 2003 - 14h02: |
BAGDAG EN LIESSE.
L AGENCE BREITOUNA SUR PLACE....
EN DIRECT....
Par Hajkloufette (Hajkloufette) le dimanche 14 décembre 2003 - 13h50: |
Tony Blair confirme l info
des millions de dollars auraient ete trouves dans la grotte de Saddam !!! le nerf de la terreur locale et peut etre le notre !!!
Par Hajkloufette (Hajkloufette) le dimanche 14 décembre 2003 - 12h53: |
Des explosions de joie dans les rues irakiennes ... apres l info de l arrestation de Saddame ... info toujours pas conffirmee par le Pentagone mais conffirmee par le pouvoir US en Irak
voici une image :
Par Hajkloufette (Hajkloufette) le dimanche 14 décembre 2003 - 12h24: |
Kurdish leader Talabani claims to Iranian news agency that Saddam Hussein captured in Tikrit. State Department and Pentagon have no confirmation. US administration calls news conference in Baghdad for 3 pm local time.DEBKA sources advise treating information cautiously as Iranian source suspect. Even if established, Saddam s capture would not end guerrilla war .
L info apparait partout mais n est touours pas confirmee !!!
Par Albert (Albert) le dimanche 14 décembre 2003 - 10h23: |
Sans doute que cette sorte de langage, Monsieur Benzarti, devrait trouver sa place ailleurs, dans le judéo arabe.Par exemple.
Il y a des rubriques pour ça, comme il y a tant d'autres, ailleurs où l'on peut se déchainer, sans compter, Monsieur Benzarti.
Domage que les modérateurs ne comprennent pas tout à fait l'arabe. Sinon comment laisser faire passer de telles maladresses.
Par Bazooka (Bazooka) le dimanche 14 décembre 2003 - 10h12: |
Pour ceux que cela interesse, le paquebot Queen Mary 2 (dont la mise a flot est prevue pour fin 2003 debut 2004), propose des croisieres casher.
Pour plus d'infos :
http://www.cruiseweb.com/CUNARD-QUEEN-MARY-2.HTM
Peut-etre qu'en poussant un peu ils seront prets a mettre nos specialites au menu ...
Par Mailroom (Mailroom) le dimanche 14 décembre 2003 - 09h02: |
Each year, one of my greatest joys has been to attend the "Sephardic Film festival" in New York City. It has always been a treat for me because it is a visual representation of the "images" a diverse body of my CO-religionists use to depict lost communities or lost souls on a quest to reinvent themselves in Israel or in the Diaspora. What a wonderful concept!!!!! However, this time, I also attended the "African Film Festival," and an "Arab Film Festival" which presented under the auspices of New York University. I was also aware of the way this experience, for me, involved a plethora of other acutely felt manipulations.
To convey a validation and identification of the manner in which the Sephardic and Mizrahi presence has impacted world history, Jewish or not, is a 5,764 year old story of who we are, as Jews, and how we think of ourselves today. However, my journey through "movieland" was overladen by an intense feeling of manipulation and alienation from the very people who control the selection of the movies shown and their vision of how we should be educated about non-Western culture.
Because I was affected so deeply both positively and negatively, at least I can say my reactions are noteworthy. Obviously, the "scripts" themselves convey the world view of the writers. However, as a panoply of "festivals" began to converge on New York City in early December, I began to realize how Jewish identity is molded by even the most superficial associations as one enters the tacit partnership that occurs between the spectator and filmmaker. In addition, the relationship and provenance of the film as it measures up to the criteria of the film selection committee must also be open to scrutiny. An organization, like Sephardic House, that professes to present clarity about "outsider Jews" is as much under circumspection as the material it chooses to present. The audience, then, is also obliged to perceive the material presented, not only as spectator, but also as recipient of preconditioned standards and conclusions. Thus, I became very sensitive to the purposes of the purveyors of the films and the demographics of the audiences themselves at each of the festivals I visited. In the end, then, I realized very quickly, how the "scripts" become a marketing tool for a particular target audience.
So, my point is, that I became acutely involved in what became for me the twisted drama of European Vs. Nonwestern appreciation of culture and establishment versus antiestablishment views on Jewish self-perception. Ultimately, I felt like a victim of the ineluctable interplay between "Who is a Jew?" and the Jew-ish milieu that defines interpretation for me. But isn't this a compression of what's played out in the world arena vis a vis Jewish politics inside and outside Israel and between the Sephardim and Mizrachim themselves?
I don't know where my passion for Sephardic and Oriental Jews comes from. My choices to spend time in North Africa and involvement with marginalized peoples is not of recent vintage. However, the decision to show the "radical" film by David Benchetrit, "Ruach Kaddim" about the Moroccan struggle to equilibrate itself with the Western Zionist model for success, is a very positive step forward. However, I had to go to "The African Diaspora Film Festival" or the N. Y. U. Arab program to see Sami Shalom Chetrit's, "Israeli Black Panthers." Its omission from the Sephardic film Festival clearly reflects the values engendered by the administrative body at Sephardic House and their sense of political correctness.
"Israeli Black Panthers" was an up-in-your-face, defiant, and resolute in its commitment to an authentic statement of facts as mirrored in the U.S. by the Black Civil Rights movement that spawned it's imitation for a brief three-year period in Israel. The sparks that generated that movement are still flashing today.....The bearers of those sparks are our connection to a disappearing Jewish-Arab world and it is their efforts that re-ignite the memory of a lost world.
Indeed, the "tikkun olam (healing of the world) must include "tikkun mizrachi (mizrach healing) and hearing!!!!!! Black Panthers in Israel also played at the Kantor Auditorium which is affiliated with N. Y. U. The audience was young and open, inquiring, Jewish and Muslim. There was a panel discussion by Sami Chetrit Shalom and Ammiel Alcalay. Ella Shohat, the prominent Iraqi-Jewish Professor who wrote one of the definitive books on Israeli cinema was not present but she figures in "Forget Baghdad" which was another offering at the "Sephardic Film Festival." Chetrit and Alcalay's presence enhance the film by extraordinary scholarship and dedication to the soul of the Jews from Arab countries. After staying for a portion of their discussion, I ran over to catch the screening of "Forget Baghdad" at the Sephardic Festival.
"Forget Baghdad" was very fascinating, as well, but immediately I felt like I had entered another energy field. The movie is a documentary about Samir Naqqash, Shimon Ballas, Sami Michael , and Moussa Houri and Ella Shohat, herself, who figures prominently in the film. The film describes the men's affiliation with the Communist party, their estrangement from the Arab context from which they where exiled and how they express their emotional and intellectual frustration in a world where they describe the pain they feel in trying to straddle the Arab world they left behind and reintegrate into Askenazi - dominated society.
I thought the movie was very illuminating and important. However, many people in the audience commented that the people in the film couldn't really represent mainstream Iraqi-Jewish people because the spokespeople in the movie were all Communists and basically what could they know, anyway, since you don't have to be a Communist to be a successful Iraqi Jew. This underlying threat was the rationale that seemed to negate the creative, brilliant ways these people have accommodated themselves to their current conflicted reality in Israel and in the Diaspora. In the meantime, "Forget Baghdad" is playing at Cinema Village which is a commercial theater. Touting it as a premiere at the Sephardic Film Festival and then having it shown concurrently at a nearby venue made its uniqueness seem somewhat less compelling.
The biggest atrocity for me, however, was "La Verite Si Je Mens?" which means "Would I Lie to You ?" Well, in short, I believe you would on every layer of interpretation available. The premise of the movie is that, the hero, a n'er do well "goy" mistakenly gets embraced by Jewish North Africans who have attained high economic status in the garment industry. As a result of this association, he attains great success in their fellowship and winds up marrying the boss' daughter. To say the least, the execution of this story line must have had a powerful affect on me because I found it so reprehensible.
It was filmed in 1997 and was a great commercial success in France. The director is Polish. Because it was a comedy, I think a lot of liberties were taken that many people can write off as silliness or caricature. I found everything about it offensive! The successful North
Africans were broad stereotypes of the Maghrebian nouveau riche who are vapid, venal, sex-obsessed and having no sense of culture or taste. Their homes are luxurious but garishly decorated, they pander to the lowest common denominator. The main Jewish characters are duplicitous, and vulgar.
In the end, the "goy" prevails. His values are the most honorable but to win his heart's desire he has to better his most formidable and despicable adversaries. He does this by emulating his Jewish role models and then it turns out his "Neshama" is not really Jewish!!! Hello!!! Is there a mixed message here? I am all for romantic love and the idea that love conquers all but does everything have to be so one-sided?
When I was in Morocco, I found that Moroccan Muslims thought of Moroccan Jews to be exactly like the stereotypes portrayed in the movie. After, all Andre Azoulay is Mohammed VI's financial advisor and Albert Levy owns a very fancy nightclub in Rabat and drives a very fancy car. When I went to see Serge Berdugo, a well-known and respected member of the Casablanca Jewish community who was the Minister of Tourism in Morocco about 8 or 9 years ago, he was amazed that I wanted to research the remnants of the Amazigh Jews left in Morocco today. He was more concerned with trying to seduce me in his grand Minister's office in Rabat. I was so earnest to pursue my quest that he seemed confounded by my misguided passion. So he patronized me by calling me "ma pauvre Juive " and proceeding to redirect my ardor.
I married a Amazigh Muslim and consequently he was given a new appellative, "The Husband of The Jew!" To me, it seemed as if he had been perceived as if he had married the entire Jewish nation! Anyway, Abraham Serfaty, the Communist, was a Jew, and someone whom my ex-husband had perceived as a personal hero long before I met him. Serfaty, spent 27 years in Tazmamart prison for his beliefs and my ex-husband was drawn to him. My ex-husband is an educated man with a degree in English Literature from the University of Kenitra, Morocco. But Serfaty, for him, was emblematic because of his political struggle. Serfaty was a Moroccan, first and foremost. To non-Jewish intellectually aware North Africans, Serfaty's is a great man because of his ideals and certainly not because he is Jewish.
Abraham Serfaty was never pro-Zionist so the paradigm in which he falls is neatly constructed. His patriotism as a Moroccan, first and foremost, was never in question. My ex-husband never understood the concept of Zionism and now, considering his cultural orientation, I can now understand his position although I used to tirelessly accuse him of callowness.
The North African Jews I visited for Passover were the only Moroccans I ever visited that had a completely European home, furnished in elegant taste, I might add, but a far cry from the ordinary Jews or ordinary Muslim Moroccans who I met serendipitously, on the street or in rural settings, for example. Morocco, is unusual because you can go a short distance from one village to another and encounter a very different society.
When I prayed on High Holy Days in Rabat, the congregation looked at me with disdain for having henna on my feet and hands. Amazigh North Africans, whether Muslim or Jewish, don't even have a first language in common and likewise indigenous Amazigh Jews and Jews who settled in Morocco after the expulsion from Spain don't even have a common heritage!!!!! Imagine then, a film like "La Verite Si Je Mens? being a box-office hit in France where 6 million Moslems, are laughing at the stereotype of the Jewish Maghrebian that is easiest to hate. Ugh!!!!! Apparently, a sequel has already been made to this movie so I can only shudder at its premise and execution!!!!!
And that brings us back to the wealthy arriviste category of North African Jew that religiously looks after itself and its own material gain. The fact that they are successful probably obviates any need to balk at the picture. The affluent Moroccan Jews inside Morocco and in France probably just laugh at the exaggerated way they are portrayed because, what the Hell, the others are just jealous and anyway, they have already made it in the European world. So, what I really want to know is, who is really being educated by watching this movie at a Sephardic Movie Festival that purports to present an accurate Jewish lifestyle!!!!! Because, we mustn't forget that so many of them came to America, with nothing and we're blessed with the promises of the American Dream. In fact, at one point, the words, American Dream subliminally flash at the audience during the film.
Maybe, we need a film about the life of Abraham Serfaty or a movie about my beautiful Amazigh Jews of the High Atlas, Middle-Atlas, and the Rif. Their oral histories and their own recorded accounts of their life experiences would be infinitely more enlightening. Certainly, that would be a real eye-opener, wouldn't it? Or, for example, a tribute to Jewish Maghrebis told from the point of view of their Muslim neighbors who could show what items the Jews gave them when they left and how much they are missed. Why have I never seen a documentary of a "hilloula" to the graveside of Rabbi Amran Ben Diwane at Oezzane? Well, for the time being, a dispassionate look at art cooking, and music seems to among the safest forms of nostalgia that Jews from Arab countries can present to Western audiences without creating a sense of mistrust or doubt. But before we can satirize a Jew, we definitely need to know how to portray him realistically in the myriad Protean guises that such an analysis entails. ideally, we could view each other, then, with open minds and open hearts and fewer apologies.........
" I ran with Kahena, and wept when the magic stopped,
The rabbis said to build a fence around the torah
but the fence they built has locked me out...."
LaKa
Par Bekhor (Bekhor) le dimanche 14 décembre 2003 - 05h44: |
YA KHOUYA SLIM,
Effectivement SESSI est Sfaxien et d'aprés lui l'origine du nom est purement Sfaxienne ou encore plus au sud.
De toute façon j'apprend encore et encore comme le dit si bien, notre cher doyen qui métrise si bien la langue arabe, Monsieur Emile Tubiana, Robbi ikator khirou ou yzid fi amrou.
Merci aussi a toi mon ami de m'avoir éclairé a ce sujet.
TASSBAKH ALE KHIR;
Par Mena (Mena) le dimanche 14 décembre 2003 - 05h26: |
Camp David III (info # 011312/3) [analyse]
Par Sami el-Soudi © Metula News Agency
Ici aussi nous avons suivi le narratif imaginaire des discussions de Camp David proposé par le journaliste français Charles Enderlin dans son livre le Rêve brisé. Selon ce familier de Yasser Arafat, les raisons de l'échec de ces négociations étaient dues à deux facteurs principaux :
· L'absence de cartes géographiques stipulant précisément les frontières de notre futur Etat et
· le subterfuge de messieurs Clinton et Barak, qui n'auraient pas eu l'intention véritable de parvenir à un accord à cette occasion mais dont le but sournois aurait consisté à humilier le Président de l'Autorité Palestinienne. Ils auraient présenté Arafat, de manière factice, comme l'écueil unique sur la voie de la paix, ce afin de redorer le blason politique du Premier ministre israélien de l'époque auprès de ses électeurs.
Avec mes collègues de la Ména, mais également en suivant les témoignages directs de messieurs Clinton, Barak et Ben Ami, nous avons largement commenté cette hypothèse et démontré, par une analyse sereine des faits, qu'elle n'était pas plausible.
En vérité, l'hypothèse d'Enderlin, propagée dans le monde entier par l'ensemble de la presse et de la diplomatie française, avec des moyens jamais engagés auparavant, suivait un but global. Il s'est agi de sauver la crédibilité de notre grand timonier, de dissimuler le fait qu'il s'opposait à la reconnaissance du droit de nos voisins à exister et à décréter la fin du conflit israélo-arabe. Accessoirement, il s'agissait de fournir à Arafat un alibi théorique pour le déclenchement de son Intifada, auquel il procéda dès son retour des Etats-Unis.
En superficialité, il pourrait apparaître que seuls les Israéliens nourrissent de bonnes raisons d'en vouloir à Enderlin ainsi qu'à la politique étrangère suivie par Paris. Lorsque l'on ajoute au sauf-conduit à Arafat contenu dans le Rêve brisé, la participation du même reporter à l'établissement du symbole de l'Intifada, par la mise en scène médiatique de l'assassinat d'Al Dura, on est porté à les comprendre. Il faudrait être vraiment naïf pour considérer la participation d'Enderlin aux deux événements les plus marquants de l'Intifada – sa justification politique, d'une part et sa présentation symbolique, de l'autre – comme un concours de circonstances.
Ca n'est en tous cas pas mon cas. De plus, je conteste que le correspondant de la télévision d'Etat française ait fait plus de mal aux Israéliens qu'à mon propre peuple. Ma tâche de démonstration est facile, il suffit de constater dans quel état de destruction, dans quel recul historique, la guerre d'Arafat a plongé mon peuple. Avant, l'espoir de vivre décemment, un aéroport autonome à Gaza, l'occupant, qui se désengageait progressivement de nos territoires, qui venait dépenser son argent dans notre casino de Jéricho, qui employait des dizaines de milliers de nos travailleurs. Après, la vie entre deux check-posts, le démembrement des prémices du premier Etat palestinien à voir le jour, et aussi, l'indignité suffocante du mensonge permanent, porté au rang de raison d'Etat. La victimisation acharnée d'un peuple, jadis fier et respectable, qui fait de nous tous des Mohammad Al Dura, forcés de jouer la comédie de notre tragédie authentique, qui fait de nous des Talal Abou Rahma, le plus grand escroc qui soit jamais né en cette terre de Palestine.
Il y a ici deux groupes de personnes : ceux qui se remplissent les poches et que le refus borné d'Arafat de la coexistence pacifique avec Israël a rendus riches, importants et célèbres et la masse des gens, que l'entêtement intéressé des premiers maintient dans un dénuement quasi absolu. Vous n'imaginez pas, lecteurs de la Ména, la profondeur de cette misère matérielle et humaine et c'est à un peuple enguenillé et qui a faim qu'on demande, en plus, de prendre des poses de menteurs. Je me souviendrai de Charles Enderlin et de l'amitié de la France, ils n'ont servi qu'à justifier qu'on nous jette, une fois de plus, en pâture à une Djihad perdue d'avance. Ils ne servent qu'à maintenir des tourmenteurs-profiteurs à la tête de notre peuple.
Mais ceci est une analyse politique, pas une litanie, aussi est-il temps de mettre ces amis en face de leurs responsabilités écrasantes, en posant une seule question :
Qui humilie désormais Yasser Arafat, au point de l'empêcher de prendre à son compte les termes de l'accord de Genève ?
Je m'explique. L'accord proposé dans la cité lémanique renferme objectivement les conditions les plus favorables possibles d'une paix consensuelle avec nos adversaires juifs. Ses termes sont améliorés en comparaison de la proposition de Camp David, puisque, par exemple, nous y obtenons la souveraineté sans partage sur l'esplanade des mosquées et qu'aucun soldat israélien ne serait admis dans la vieille ville de Jérusalem, y compris dans le quartier juif.
D'après Enderlin, aucun pourcentage des territoires contrôlés par Israël n'avait été présenté en Amérique; là, anéantissant le doute, le texte prévoit en tous cas l'établissement de notre Etat sur 98% des terres palestiniennes, conquises en 1967 par les Israéliens sur la Jordanie.
Une carte millimétrée, Yaçir Abed Rabou en guise de Clinton et Yossi Beilin, à la place de Barak, que manque-t-il alors au raïs pour endosser ce plan, ce Camp David numéro III ? Surtout que s'il le faisait, s'il jugulait les bandits islamiques et s'il déclarait une Houdna unilatérale et complète d'un an, tous les experts que Juffa et Tsadik ont rencontrés en Espagne (où ils participaient à une réunion d'experts des questions stratégiques Ndlr.) s'accordent pour affirmer que la communauté internationale, les Etats-Unis en tête, forcerait Sharon à accepter également les accords de Genève.
Mais non seulement Arafat n'assume-t-il pas ce plan, de plus vient-il de déclarer qu'on ne le lui avait jamais présenté. Dire qu'en une occasion, je me suis trouvé à un mètre de cet auteur de crimes contre l'humanité et marionnette de Guignol, lorsqu'il a dicté un paragraphe entier de l'accord à Abed Rabou, qui négociait alors à (…) avec Beilin.
Bis repetita la fourberie arafatienne de la négociation des accords d'Oslo et la schizophrénie instrumentale. Trois ans d'histoire depuis Camp David, ça n'est pas une seconde à l'horloge de l'Histoire. Je me fiche bien que le désir du vieux fou d'éradiquer ses voisins fasse avaler à Enderlin les couleuvres qu'il mérite, lui apprenant les dangers, pour un journaliste, de vouloir influer sur le cours des choses en mettant la réalité en scène. Je me fiche d'Enderlin mais pas des morts, des infirmes, des blessés et des miséreux qui devront attendre l'après-Arafat pour que se redessine la voie de la réhabilitation et l'espoir d'une vie décente et en harmonie avec le monde… pour ceux qui traverseront la campagne autodestructrice d'Arafat, s'entend.